Diskuse
Téma: Hmatníky - velký omyl - rozladění kytary
Hmatníky - velký omyl - rozladění kytary -

nedavno jsme tu probírali ty hmatniky - někdo tvrdil, že struny se vůbec nedotýkají hmatníku a jsou pouze stlačeny, aniž by se hmazníku dotkly....mnoho z nás, včetně mě tvrdilo, že je to blbost
není ! je to pravda !!!
od pátku jsem se totiž snažil naladit Žralocka, každý den (kromě srazu) jsem to dolaďoval, ale pořád jsem nemohl naladit! Zdálo se mi, že cvilku to zní dobře, chvilku falešně, a už jsem z toho byl fakt v prdeli !
ale včera jsem na to přišel....TY STRUNY SE FAKT HMATNIKU NEDOTYKAJI - schalne jsem se na to dival, fakt nedotykaji, akorat nkdy ten prst jakoby struu obteče a paj se dotýká hmatníku - nebo když jseou prsty vykřivené v nějakém akordu tak se hmatníku dotknou, ale struna NE!!!
Dokonce jsem zjistil, že pokud vyvinu takovou sílu, že fakt strunu přitlačim na hmatník, tak se nejspíš protáhne tak, že vyluzuje úplně jiný tón - a tím pádem už ve dvojhmatu neladí.....
Asi bych si toho nevším, kdybych neměl podladěno o půl tónu - což v kombinaci s tenčíma strunama, než jsoujedenáctky, ktere normálně používám, způsobilo to, že už struny neměly takové pnutí, a tím pádem se daly lehce stačit až k hmatníku
když jsem tedy začal méně na struny tlačit, bylo vše ok a správně to ladilo
čekam vaše souhlasné příspěvky, jinak si budu myslet, že neumím naladit kytaru
Seznam příspěvků:
Re: jpl
Ta ladicka v Prophesy stála úplně za hovno, nebo jsem ji neuměl používat. Ladění mi připadalo strašně hrubé! To radši budu ladit podle telefonu - komorní A. :-)))
Re: Sandon
Jaký bys zvolil český termín pro "scallopped"; skalpovaný je pochopitelně blbost - to jsem si vymyslel :-) Zoubkované či vroubkované mně moc nesedí; snad něco ve tvaru lastury nebo co ...
Re: Infernal
ja svuj omyl taky priznal... nicmene jak my ty (popr. sandon) vysvetli ze mam na hmatniku ty struny otlaceny (ze to je od struny se pozna ze tam je videt u opletenejch strun i to drazkovani) tyka se to prazcu tak cca do 3-4. polohy
Re: holkoun
no moje teorie se v tomto případě ubírá takto: když se vybrnkávají jednotlivé tóny (ne akordy) tak ty prsty tlačí větší silou na hmatník - a je to...no a v podstatě to pak ladí protože ti nezní víc strun najednou....
Re: infernal
taky sem nemel na mysli dotyk pri akordech ale "single tone" hrani...takze jinymi slovy..dotyk tam je?:-)) teda aspon ve zminenych spodnich polohach
Re:
ja myslim ze obcas se struny hmatniku dotknou, ale hlavne to zalezi na vejsce prazcu... kdyz mi dal Jurkovic na Corta ty howadsky prazce na basu, tak se mi prvnich pet minut hralo priserne, ale pak si clovek zvykne a prechod na normalni jumbo frets je mozna az neprijemnej... nemluve o LP, kde sou prazce snad v jedny rovine s hmatnikem, fuj...
Re: klaun
scallopped = krouzkovany, vlnity, zoubkovany :o) takze jak psal holkoun :o)
Mel sis vyzkouset ty zedovy prazce na Cortovi - jsou asi stejne vysoky jako mam na Ibaneze (neco kolem 2mm), takze ten muj skalp je udelanej maximalne 2mm (to byl muj pozadavek - je to nejmelci skalp, co sem videl :o)))))
Re: all
u nizkych prazcu se muze stat, ze se struna dotkne hmatniku (=dreva), ale ne moc casto. Nevim co holkoun myslel tim "mam na hmatniku ty struny otlaceny (ze to je od struny se pozna ze tam je videt u opletenejch strun i to drazkovani) tyka se to prazcu tak cca do 3-4. polohy" - tohle mam akorat na prazcovym dratu, ne na drevu :o) ale jak rikam - holkoun ma prtavy prazce, takze je to mozny... zvlast, kdyz uporne dre :o)
dulky na hmatniku udelaji prsty - briska prstu ty struny "obtecou", takze se dotykaji hmatniku (medium a small prazce)...
zasadni vyhoda vysokych prazcu/skalpu je v tom, ze se da struna pekne "podebrat" pri vytahovani/vibratu. Ne ze se na ni tlaci smerem do toho "dulku"!!! To neni vubec ucel...
Re: all
Ja jsem v tehle souvislosti videl i moznost ze scallopped = "dlabany" [hmatnik] ale samozrejmne to nevim presne, ach ten alibismus... 8] P.S. Sem si fsim ze se mi po "te" Praze zkrivil usmev 8]...
Re: 12.12.2002 11:46:00 [infernal]
"no moje teorie se v tomto případě ubírá takto: když se vybrnkávají jednotlivé tóny (ne akordy) tak ty prsty tlačí větší silou na hmatník - a je to...no a v podstatě to pak ladí protože ti nezní víc strun najednou...."
jestli pouzivas Floyda, tak ti to pri akordu taky nemusi uplne ladit
Re:
Kdyby se struna dotykala hmatníku, tak by struna fungovala jako hoblík a
za chvíli byl každej hmatník důlkovanej - scallopovanej :o). Možná kromě ebenovýho.
Jak se říká česky (nebo aspoň německy) scalloped by mohli vědět třeba kytaráři. Co třeba valcha ;o).
Jinak si myslím, že scallop musí pomáhat i při pull-off. Na druhou stranu může být hammer-on nepřesný (nebo spíš méně určitý). Taky se asi špatně slajduje prstama (gliss.) ale to asi taky záleží na tvaru pražce.
Re:
Struna sa hmatníku dotýka len výnimočne!!! To snáď nemyslíte vážne, že tak tlačíte na struny? Skúšal som to na všetkých Zedových gitarách a ani u jednej som strunu nepritlačil až na drevo - samozrejmä pri normálnom hraní.
Re: Bailey
Ja si myslim, ze se struna obcas hmatniku dotkne a trochu se na nem povali. Kdo je Zed? :)
je to tak...
je to tak... aj ja som si najskor myslel, ze struna sa dotyka hmatniku, ale to je pravdou len na bezprazcoch... pokial ma clovek dobre prazce, jedine, co sa dotyka dreva hmatniku je prst, ktory vsak je dost tvrdy na to, aby casom vyhlbil jamku (a zosuchal lak na javorovom hmatniku)... dokonca je to pravdou aj na mojej 20 rokov mladej vitage jolce, snad jedine v podladeni na niektorych miestach (v pribliznom strede dlzky strun) je mozne pohodlne opriet strunu o drevo, inak nie...
a vlastne ved mnohi hraci tuto medzeru medzi drevom a strunou pri opreti struny o prazec vyuzivaju na vibrato, ked pouzivaju techniku nie kyvania struny do stran, ale zmeny tlaku na strunu, cimz ju priblizuju a oddaluju k drevu a od dreva... takze priznavam, mylil som sa... holt, je to tak, clovek sa stale casom uci....
Re: woodfinger
no ja nevim, ale ja bych teda vibrato zmenou tlaku prstu na strunu nehral - to je tak maly rozdil vysky, ze je to spis chveni, nez vibrato...
Re: jpl
scallop je otazka zvyku, sam sem s tim mel na kamosove kytare problemy, ale ted mi to pripada uplne prirozeny... slajdy sou OK, dokonce nekteri rikaji, ze je tapping na scallopu snazsi! mne to pripada jako blbost, tapping je stejne tezkej na jakymkoli krku :o) jde jen o zvyk ...!
Re: Sandon
nemas celkom pravdu, Sandon, vibrato to je, i ked male, ale znie trochu inak ako bendovane... je pravda, ze som nevidel este pouzivat u hi-gainistov, ale napr. u klasickej gitary ma svoje miesto...
Re:
ja sem drzel v ruce dve kytary s vroubkovanim (tagle je to podle slovniku :o), pricemz jedna to mela az dole na krku (takova ta kytickovana Ibaneza) a pak tu Sandonovu... priznam se, ze na obe kytary se mi hralo uplne prirozene a vlastne sem ani nic nepozoroval...
Re: woodfinger
ja ti to neberu, jen rikam, ze bych to proste na elektrice tak nikdy nehral :o)))) uz to tady bylo: klasicke vs. "normalni" vibrato - a jejich vyzneni...
Re: sandon
no na jednom prazci, teda v jedny poloze, to mam otlaceny na laku hmatniku (tu strunu)
Re: Sandon
kapitulacia, Sandon, si najmudrejsi, uz ma nebavi reagovat na vsetky pichliace...
Re: woodfinger
Já taky nevím o nikom, kdo by používal vibráto pomocí změny tlaky prstů, ani o žádném "klasikovi" ... Ti používají buď příčné, nebo podélné (viz zmíněný thread). Ale teoreticky by to nejspíš jít mělo a až si vpomenu, tak si to určitě zkusím :-)
ad) Sandon - my už dávno všichni víme, že Sandon je nejchytřejší :-)))
Re: klaun2
ved som pisal, ze medzi hracmi na elku je zriedkave... ja ho tiez nepouzivam, ale cital som stranky jedneho gitaristu na klasicku, ten to tam pisal ako jednu z technik, a mal tam aj zvukove ukazky...
Re:
jedine, co som chcel povedat tym, co som napisal, bolo, ze
som sa mylil a ze struny sa dreva hmatnika naozaj
nedotykaju, ako som predtym mylne tvrdil... niekomu vsak
nestaci, ked si clovek uzna, ze sa mylil...
Re: Bailey
Já bych řekl, že určitě jsme všichni tvrdili, že se struna nedotýká hmatníku. Ten starej thread ale nějak nemůžu najít. ;o)
Re: Sandon
Já jsem měl na mysli, že teoreticky u hlubšího scallopu může být hammer-on nepřesný (nebo spíš méně určitý), protože se prst nezastaví o hmatník ale musíš ho zastavit dřív, vlastně "ve vzduchu" aby tón nekviknul.
Při protahování strun to ale musí bej bezva pocit, protože jednak nepřekáží hmatník ale hlavně to IMHO pomáhá zvyšovat tón, tím, že čím víc tlačíš na strunu, tím se víc prohybá i směrem k hmatníku a nepotřebuje tak dluhou dráhu a ty s ní nemusíš tolik tahat obě vedlejší struny.
Re: jpl
No právě, že ne! Pokud jsme se všichni shodli na tom, že se nedotýkáme prsty hmatníku, tak je naprosto jedno, jestli máme "normální" hmatník nebo skalpovanej. Protože hrajeme pořád stejně, stejným tlakem; žádné "zastavování ve vzduchu" ...
Re: woodfinger
taxe necerti kluku, dyt ja si jen obcas rejpnu, zrovna ty bys na me bejt nastvanej nemusel :o))
Re: all
ten tapping jsem schvalne zkousel - to je spis pripad, kdy se ten prst nedotkne vetsinou vubec. Ale briska prstu se stejne dotykaji (zalezi na prazcich) a to vytvari ruzny pocit ze hry. Ani ja nemam stejnej pocit ze hry na plytkym skalopu jako na vysokych jumbo prazcich (i kdyz je ta vyska struny nad hmatnikem skoro na vlas stejna) - prave o to asi jde: ze obcas (kdyz je prst sikmo, naplocho) se lehce dotknes hmatniku (tomu se vyhnout neda). U toho skalopu je to trosku jiny, ale zrovna v tappingu je to asi lepsi. reba "odtazeni" prstu (do boku) jde mnohem lip.
Re: sandon
tapping je zrovna pripad kdy se nedotykas ani struny... teda alespon v mym pripade..:_)))))) nebo lepe receno spatny struny:-)
Re: holkoun
tak potom hram tapping celu dobu, co som v praci... a moc sa mi ta hra nepaci... uz aby som tie struny chytil... :o)))))))))
Re:
Hej tak je to pravda sem to na kytare koumal a nedotykaji se struny hmatniku... A potrebuju vymenit prazce, uz me stve to drnceni strun, nekde to dokonce hraje stejny ton jako ten ton o prazec vedle:_))
Re: jpl
:-) ne e:-) myslel sem tim ze hraje od orechu ke kobyle a furt je vlastne v jedny poloze:-))))) (viz jeho posl. veta)