Diskuse

Diskuse o hudebních stylech, kapelách, hudebních nástrojích, technice hry, aj.

Téma: Kytarové boxy a zesilovače aneb co a jak!

5.8.2004 14:03 [radiojam]
Kytarové boxy a zesilovače aneb co a jak! - Kategorie Nástroje > Zesilovače
Kytarové boxy a zesilovače aneb co a jak!

Vážení kolegové mám chuť se s vámi podělit o pár subjektivních zkušeností s chováním zesilovačů a boxů při nahrávání v profesionálním prostředí.

Předem chci zdůraznit, že následující řádky nepovažuji za žádné nezpochybnitelné pravdy. Měl jsem tu čest nesčetněkrát nahrávat ve studiu, které je vybaveno na skutečně světové úrovni s tím, že bylo vždy dost času na experiment, tak proč se nepodělit? Z různých hledisek se pokusím popsat chování následujících aparátů: Mesa/Boogie DC5 clasic head, Mesa/Boogie Mark III simul class head, Marshall 6100 30th annniversary, Marshall JTM 45, Marshall Super Bass, Marshall JCM 800, Fender Vibrolux reverb 1962, Fender prosonic a Music Man sixty five reverb head…

M/B DC5 classic head:
Aparát se celkově chová super, přirozená komprese je perfektní, není třeba dlouhého hledání jak zněj dostat kloudný zvuk, v podstatě se dá říci, že stejný pocit tlaku a hmoty se automaticky přenáší do nahrávky. Z kytar, které používám mu nesvědčí snad jen tele, nejlépe si rozumí s PRS mcarty soapbar (struny 13). Nádherné výsledky dosáhnete se stratem při použití pull drive u čistého kanálu (zajímavá kombinace stratovské barvy a jazzového tlustého tónu). Nedoporučuji boxy Marshall a mikrofony shure, boogie to nemá ráda. Nejosvědčenější je box M/B1X12 theile, nebo 2x12 close back.
Pozn: doporučil bych zesilovač použít hlavně na jazz/fussion, nebo na hooooodně tvrdou muziku, je zajímavé, že kytara při zkreslení předstírá, že je podladěná.

M/B Mark III sim.class head:
Co se týče komfortu a šetření času při nastavení zvuku - platí zde bezezbytku co jsem napsal o DC5. Navíc je zesilovač super hudební? – myslím tím, že je velmi citlivý na ty nejjemnější nuance hry. Mark III sim.class nic neodpustí, krom progresivního metalu dovede všechno. Nejlépe mu sedí Fender custom shop stratocaster (struny 13) prostě masakr…. Nedoporučuji opět boxy Marshall a mikrofony shure. Používám kombinaci theile + M/B 1X12 model ext. boxu ke staré mark I. Zkreslený zvuk je velice „rifoidní“.
Pozn: jak hrajete – tak hraje!

Marshall 6100 30th annniversary head:
Nevím, nevím, bez potíží jsem ho používal pouze jako konec s preampem Boogie… Mám rád zvuk jednocívkových snímačů a to je havárie – papír.
Pozn: měl jsem k dispozici kousek plný čínských součástek – no hrůza…

Marshall JTM 45:
Super, bez potíží…. Nádherný plný a krásně komprimovaný zvuk… Trochu mi vadí tendence bučet v basech pokud chcete mít tlustý zvuk ve výškách. Naprosto úžasně si rozumí s krabičkama všeho druhu!
Pozn: Super do studia, na živo příliš nekope?

Marshall Super Bass:
Co bylo řečeno o JTM platí i pro super bass …. Pokud chcete starobu budete nadšení…

Marshall JCM 800
Není co dodat – všichni ví, že je to asi poslední solidní zes. co nám Jim nadělil.
Super skvělá barva!!!, pokud by měl člověk něco vytknout mě osobně vadí, že nekope a příšerně odpouští.
Pozn: co se týče boxů jedině Marshall nedoporučil bych asi jenom 1960TV – tato kombinace je už nepříjemně chlupatá.

Fender Vibrolux reverb 1962
Nádhera, nádhera, nádhera, zvuk je tak hnusný, až je krásný! Oproti twinu je mnohem měkčí a postrádá twinovské nabzoukávání, člověk má pocit, že je vevnitř zabudovaný fuzz face – prostě staroba jak řemen! Co do kytar které má Vibrolux rád nahrával jsem s PRS, fendry i Gibsony a vždy zesilovač jen zdůraznil přirozený charakter nástroje…. Zakopaný pes je v tom, že dojem ze hry je vždy monstrózní ovšem na pás se takový tlak nikdy nepřenese… Přiznám se, že mi trvalo než jsem to pochopil…. Musíte hrát jako prasata a v nahrávce zůstane jen spořádaný hoch.

Fender Prosonic
Tak toto je záhada? Takový divný Chameleon……Ani kočka ani pes…. Prostě super záhadný zesák… Použil jsem ho snad asi dvakrát a v kombinaci se 1967 stratem… ,ale že bych byl unešený to ne…. Vlastností č. 1 je že se zkreslení maže s nahrávkou… nevím prostě prapodivnost…

Music Man Sixty Five Reverb head
Podotýkám, že píšu o první celolampové verzi (1974). Jedním slovem bluesová paráda. Při použití M/B boxů máte obrovský!!!!!!!! starý fenderovský zvuk…
Stejně jako markIII – jak hrajete – tak hraje…..

Závěr: Pokud chcete, aby vás váš zesák vedl správnou cestou (žádný, ale opravdu žádný odpouštění, obrovská dynamika, tlustý a nekompromisní tón) pořiďte si starou mark III.
To co jsem napsal samozřejmě neplatí obecně, každý ví, že zvuk je otázka předně rukou a pak nástroje. Aparát ovlivní výsledek max co do 10%.




Seznam příspěvků:

[0..12 / 12] Strana:  1 | Všechny | Poslední 
Pořadí:   Čas vložení    Uživatel 
5.8.2004 21:21 [dbela]
Re:
ty vole, zkrat to. KDo to má číst? :))))))))))))))))
6.8.2004 0:18 [Kinx]
Re: radiojam
zdar, vidim ze mas asi dost zkusenosti s mesinama, tak se chci zeptat - docela pomyslim o hlave caliber 50+, ovsem problem je v tom ze jsem to jeste nazivo neslysel hrat, pouze na netu se obevily nejake ukazky jak to nekdo pouziva v kapele s me neznamou kytarou, nahrane na neznamy mikrofon a do 1960A boxu marshall...nemas nejake nahravky toho dveho DC5? jak moc se to lisi od "obyc" calibera? (nekdo z teto diskuze mi psal ze DC ma akorat na kazdy kanal zvlast korekce)...kytaru mam Fender American stratocaster se singlama a s kapelou hrajem takovej "progressive grunge" :) nebo jak bych to popsal, zkratka higain ROZHODNE vyuziju...
kdyztak odepis sem nebo na adresu akrofian-zavinac-seznam.cz
6.8.2004 11:40 [vasek]
Re: dbela
Asi ten, kdo se chce neco dozvedet :)
6.8.2004 11:45 [vasek]
Re: radiojam
To je rozhodne zajimavy prispevek, ja se bohuzel k takovymto aparatum moc casto nedostanu, spis by me zajimaly nahravaci techniky, jake jsi pouzil. Akorat jsi naznacil, ze u nekterych aparatu Shure nebrat, zajimalo by me proc a jak tedy. Dale predpokladam, ze jsi nahraval na pas, coz asi vetsinou zivosti zvuku prida, ale urcite to neplati stoprocentne pro vsechny aparaty a styly.
6.8.2004 21:56 [strunal]
Re: radiojam
Co doporucujes teda konkretne k tomu markIII za mikrofony a box? Jakej shure to byl sm57 a proc se to nesnese?
6.8.2004 22:59 [strunal]
Re:
aha tak ted to ctu poradne ,takze s tim externim boxem pro markIII se to vyresilo :-))) Tak jenom ty mikrofony.
9.8.2004 9:30 [radiojam]
pro Vašek
Padly nějaké otázky o mikrofonech atd.

S aparáty Mesa/Boogie si rozumí (alespoň dle mého) z blízka SENHEISER 421. Na cimru preferuju NEUMAN U87, případně AKG 414, nebo starou NEUMAN „vařečku“…
Mikrofon ovšem není všechno, doporučil bych (samosebou podle možností) použít dobrý předzesilovač (např. NEVE) + kompresor (mě se móóóc líbí SUMMICK LEVELER). Co se týče SM57, nebo BETA57 mě osobně možná neoprávněně vadí, že berou oproti SENHEISERU jenom jakoby střed spektra, nevím, možná je to jen předsudek, ale to co dělá mesu mesou (myslím jazzové zvuky) SHURE prostě řeže pryč. S marshally je to jinak, tady asi nad starou SM57 není. Aby to nebylo špatně pochopeno nemám nic ani proti BETA57….
Nicméně nějaký srovnání aparátů, které na začátek proběhlo bylo zaměřeno spíše na to jak se aparáty chovají, než na to, jak je nejlépe nahrát.
9.8.2004 9:53 [radiojam]
Re: Kinx
caliber 50+ je supr aparát. Někde tady už padlo pár slov o interaktivním ovládání... tzn. jedny korekce pro víc kanálů.... Já to osobně jednoznačně preferuju, jiní to nesnesou. Pokud víš jak calibery hrajou neuděláš chybu. Vlastním mimo jiné dc5, kterou jsem koupil ve roce 1994 na výstavě ve Frankfurtu a dosud s ní nebyl problém.... Požívám vlastně většinu času poze vykotlený čistý kanál a jediné co mi vadí je, že když zapnu zkreslení zuk je měkčí a neleze tak z kapely... toto ti u caliberu nehrozí...
23.11.2004 13:38 [radiojam]
Re:
Tak jsem si myslel, že i někdo další napíše co se mu osvědčilo a co ne...
3.3.2007 14:58 [Scofo]
Re:
zdravim panove. Mark III red stripe short head 100W + box s 1xEVM 12´ 200W 8ohm.. zajímá mě: 1. je vůbec aparát s takovym výkonem možné používat v malé zkušebně a sálech? Jde mi o to, aby aparát hrál tak jak má, když budu mit master třeba na 2. Nebo se to musí víc tavit aby z toho lezlo to co má? Někteří říkaj že mesy se nemusí nějak tavit, že přidáváním master volume se pouze zvuk zhlasuje, nekteří tvrdí že každé kombo hraje líp když je vytavené. Je mesa opravdu v tomhle tak ojedinělá? Kde je pravda? díky! S.
4.3.2007 21:20 [blue moon]
Re:
http://eshop.kytary.cz/MARSHALL-Super-Lead-lampovy-zesilovac-1987X/75460/?010904:Zesilovace-hlavy:0:2:0

co si myslíte o zesáku marshall 1987x? hodí se na hendrixovskou nebo zeppeliňáckou muziku? a kterej box se pro něj hodí?
5.3.2007 21:51 [nexus]
Re:
no mesa je tak trochu extrem ale takovej aparatu je už dneska víc třeba z marshallu abys dostal trochu větší zkreslení musíš ho vytavit jak se dá ale mesa udělá zkreslení už v předzes. ale dá se udělat i když dáš gain na mín a přebudíš konec je to každý trochu jiný když bude kreslit konec tak je to takový výškový když dáš na předzes. bude to spíš hutnější ted se nebavím o korekcích ale o zbarvení zvuku
[0..12 / 12] Strana:  1 | Všechny | Poslední